Diagnostyka, kiedy turbosprężarka wymaga regeneracji.

Diagnostyka, kiedy turbosprężarka wymaga regeneracji.

Zasada działania turbosprężarki jest dosyć prosta, wydobywające się z silnika spaliny poprzez kolektor wydechowy kierowane są na turbinę, energia spalin zamieniana jest na ruch obrotowy.

Na drugim końcu wału znajduje się sprężarka, która spręża powietrze zasilając silnik.

Im więcej powietrza dostanie się do cylindrów tym większa może być osiągnięta moc. Dlatego stosuje się intercooler, który ma za zadanie ochłodzić doładowane powietrze aby było one, jak najgęstsze przez co w cylindrach udaje się pomieścić więcej powietrza, a co za tym idzie polepszyć osiągi silnika.

Nowoczesne turbosprężarki posiadają urządzenie o zmiennej geometrii. Urządzenie takie posiada łopatki poprzez, które można regulować dopływ spalin do turbiny. Turbosprężarki są trwałe ale trzeba stosować się do kilku zasad

  • Nie należy od razu po uruchomieniu silnika wykorzystywać jego pełnej mocy.
  • Stosować dobry olej wg zaleceń producenta i wymieniać go wraz z filtrem oleju i filtrem powietrza.
  • Po forsownej jeździe trzeba pozostawić silnik na ok/minutę na wolnych obrotach.

 

 Przyczyny awarii turbosprężarek:

brak smarowania

Ograniczone smarowanie lub jego brak

Może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty właściwości smarnych przez olej.

Przyczynami ograniczonego smarowania są niedrożne przewody olejowe np. w wyniku zablokowania lub ograniczenia przepływu przez źle zamontowane uszczelki. Również rozrzedzenie oleju przez paliwo powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie temperatury ich pracy.

 

 

Praca w ekstremalnych warunkachekstremalne warunki

Spowodowana przez zbyt wysokie ciśnienie i temperaturę

Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu uszkadzając go bezpowrotnie. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału z którego są wykonane jak również ich deformacja prowadząca do gwałtownej usterki turbosprężarki.

 

 

 zanieczyszczenia olejuZanieczyszczenia oleju

Powstają w wyniku stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także są efektem zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku

Stanowią ogromne zagrożenie dla części ruchomych turbosprężarki powodując wycieranie się powierzchni łożysk. Duże zanieczyszczenia powodują powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk, wynikiem czego są uszkodzenia wałka i obudowy

 

 

 

Zanieczyszczenia w układzie dolotowym lub wydechowym silnika

Powstają w efekcie niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego jak i podczas montażu

Sól lub piasek, jak również wszelkie zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki mogą doprowadzić do całkowitego uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak na przykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkością łopatek turbiny.